برای دستیابی به یک ایده کارآمد و در نتیجهی آن یک کسبوکار موفق، اغلب باید شکستهایی را در مسیر انتخاب ایده تجربه کرد؛ اما اگر بتوان این مسیر را در مدت کوتاهتری طی کرد چطور؟ اگر بتوان این مسیر سعی و خطا را با سرعت بیشتری طی کرد چطور؟ یقینا در اختیار داشتن چنین میانبری میتواند شانس شما برای موفقیت در مدت زمانی کوتاهتر را فراهم کند.
داشتن یک ایده خارقالعاده نمیتواند به تنهایی برای موفقیت یک کسب و کار کافی باشد. شما برای داشتن یک کسبوکار موفق نیاز به داشتن یک تیم مکمل، باتجربه و کارکشته دارید؛ تیمی که از همان ابتدا در کنار شما بوده و شما و کسبوکارتان را حمایت کند. با این حال، بیشتر کارآفرینان جوان سعی میکنند با استفاده از تجربیات منتورهای این حوزه موانع موجود بر سر راه کسبوکار خود را برداشته و تا حد امکان کسبوکار خود را رشد دهند. نکتهای که اغلب اوقات در این مسیر به آن توجه چندانی نمیشود این است که گاها ممکن است کمک مربیان (منتورها) در این مرحله، نه تنها رشد استارتاپ را کند کرده بلکه دسترسی به بازار مشتریان هدف در زمان مناسب را نیز برای آن غیرممکن کند. راهحل پیشنهادی برای حل این مشکلات، بهرهمندی از تجربیات منتورها در کنار استفاده از یک برنامهی شتابدهی منسجم و فشرده است؛ راهحلی که میتواند یک حامی مالی و آموزشی غنی برای استارتاپهایی که در مراحل اولیهی کسبوکار خود هستند، باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید شرکتهایی از قبیل Airbnb و Dropbox که امروزه به شرکتهایی بزرگ و پیشرو در حوزهی خود تبدیل شدهاند، چند سال پیش همگی به عنوان یک استارتاپ از خدمات شتابدهندههای استارتاپی برای رشد کسبوکار خود استفاده کردهاند.
در ادامه قصد داریم به 5 روشی که به واسطهی آن شتابدهندهها مسیر را برای رشد و موفقیت استارتاپ ها فراهم میکنند، بپردازیم. روشن است که شتابدهندهها با استفاده از این 5 روش، به استارتاپها کمک میکنند آسانتر و بهینهتر بر موانع مسیر کسبوکارشان غلبه کنند.
1. فراهم کردن اکوسیستم مناسب برای رشد
یکی از مزیتهای بسیار ارزشمند شتابدهندههای بذری برای یک شرکت نوپا، دسترسی به کلیه بخشهای بنیادی و اولیه زیر یک سقف مانند مشاوره و منتورینگ، تامین سرمایه، فناوری و خدمات جانبی از قبیل جنبههای حقوقی و مالی است. درو هوستون (Drew Houston)، همبنیانگذار دراپ باکس (Dropbox)، میگوید:
“دلیل اینکه امروز من توانستهام یک همبنیانگذار مناسب و فوقالعاده برای تیم خود داشته باشم، در نتیجهی راهنماییها و پافشاریهای برنامهی شتابدهندهی است که در روزهای ابتدایی شروع کسبوکار من را هدایت میکرد؛ مسیری که در ادامه با آرش فردوسکی (Arash Ferdowski) به عنوان یک شریک و همبنیانگذار موفق و قوی طی شد. در چنین اکوسیستم مساعد و همواری، یک شرکت نوپا میتواند با کمک منتورهای خود چرخهی فعالیتهای کسبوکار خود را طراحی کرده و از رخداد مشکلات بالقوه در آینده جلوگیری کند.
2. کاهش ریسک در ابتدای مسیر استارتاپ
یک شتابدهنده موثر خطرات احتمالی و بالقوهی استارتاپ در مراحل اولیه را شناسایی و در برنامههای شتابدهی خود در نظر میگیرد؛ مواردی از قبیل تناسب محصول-بازار و کیفیت، جذب نیروی کار، فروش، بازاریابی، رقابت و جذب سرمایه در بازار محصول. برنامههای شتابدهی با شناساندن خطرات بالقوه به کارآفرینان میتوانند مسیر موفقیت را برای آنها هموارتر کرده و ریسک شکست استارتاپ آنها را کاهش دهند.
3. دسترسی آسان به شبکهی مشتریان و سرمایهگذاران
استارتاپها در ابتدای مسیر خود – بیشتر از هر زمان دیگری – به داشتن شبکهای گسترده و موثر از مشتریان و سرمایهگذاران نیاز داشته و برای کسب آن تقلا میکنند. در چنین مواردی، یک شتابدهنده میتواند با قرار دادن شبکهی سرمایهگذاران و مشتریان کلیدی خود در اختیار استارتاپ، بار سنگینی را از دوش او بردارد. این امر به استارتاپ ها کمک می کند تا نیازهای مشتریان و پرسونای مشتریان خود را بهتر درک کنند. شما میتوانید با حضور در برنامههای شتابدهی، کسبوکار خود را در دنیای تجاری واقعی رشد داده و از سرمایهگذاران کلیدی و تاثیرگذار در حوزهی خود جذب سرمایه کنید. یکی دیگر از ویژگیهای ارزندهی شتابدهندههای بذری، کاهش 50 درصدی هزینهی راهاندازی – و به اصطلاح عرضه به بازار (Launch) – یک شرکت نوپا است؛ بعلاوه، شتابدهنده میتواند با فراهم کردن کمکهای آموزشی کلیدی در زمینه منتورینگ و مربیگری، ارتباطات تجاری و حتی پشتیبانی مالی در مراحل بعدی، استارتاپ شما را حمایت کند. به ظور مثال، برایان چسکی و جو گبیا بنیانگذاران ایر بی انبی (AirBnB) را در نظر بگیرید: آنها برای راهاندازی ایر بی انبی (AirBnB)، 776.4 میلیون دلار سرمایه از سرمایهگذاران خود جذب کردند؛ که هم اکنون این عدد از تعداد هتل های هیلتون در تعداد شبهای رزرو شده پیشی گرفته است.
4. فراهم کردن فرصت تعامل و شناخت افراد اکوسیستم
شتابدهندهها فعالیتهای معناداری را برای مشارکت دادن استارتاپها در اکوسیستم ترتیب میدهند؛ فعالیتهایی که به آنها در زمینههای جذب نیروی کار، برندینگ و بهبود وضعیت خود به طور کلی کمک می کنند. از طرفی دیگر شتابدهندهها با فراهم کردن این فرصت برای تیمهای استارتاپی خود میتوانند شتابدهندهها و شبکههای جدید را کشف و با آنها تعامل کنند. مهمترین مزیت کار در یک فضای کار اشتراکی، حضور در فضایی پویا و یادگیرنده است؛ فضایی که در آن میتوان به سادگی ایده ها، نگرانی ها و نیازهای خود را با دیگر کارآفرینان همفکر مطرح کرد و راهحل گرفت. این تجربه نه تنها میتواند کیفیت کار شما بالاتر ببرد، بلکه میتواند به شما در ایجاد یک تیم همفکر و منسجم نیز کمک کند.
5. ورود به یک شبکه جهانی
برای استارتاپهایی که به دنبال جهانی شدن هستند، یک شتابدهنده می تواند به آنها کمک کند تا از جامعه گسترده همتایان خود در سراسر جهان استفاده کنند؛ شبکههایی که ممکن است به واسطهی تخصص، تجربه، سهم بازار، پشتیبانی استراتژیک، سرمایه انسانی و مالی و شبکه های بی نظیر خود در جهان شناخته شده باشند. این شبکهها میتوانند سرنوشت استارتاپهای جوان و شناختهنشده را به کلی و برای همیشه تغییر دهند.
به این ترتیب، شرکت های نوپا می توانند پایههای بنیادین خود را محکمتر و عمیقتر کرده و به برندهای مطرح و شناختهشده تبدیل شوند. با ارائه خدماتی همچون منتورینگ و مربیگری، فراهم کردن امکان جذب سرمایه، فراهم کردن فرصت های بالقوه تجاری، ایجاد شبکهای گسترده و تاثیرگذار از افراد کلیدی در صنایع مختلف و دسترسی به یک شبکه جهانی برای حمایت همهجانبه، شرکت های نوپا می توانند به هوشمندانهترین و سریعترین روش ممکن اوج گرفته و در دنیای تجارت خود را به همگان معرفی کنند.
وینوهاب بزرگترین شتابدهنده مجازی در ایران، نسل جدید شتابدهنده مجازی برای پارسی زبانان
شماره پشتیبانی:
۰۲۱۹۱۳۰۱۳۲۵
۰۹۹۲۹۹۱۶۸۱۶