طی چند ماه گذشته وبینارهای متنوعی در حوزههای مختلف از جمله حوزه کارآفرینی برگزار شده است. میتوان گفت این روزها، چراغ مطالعه روی میز جایگزین چراغهای بزرگ روی صحنه شدهاند؛ میکروفونها و هدستهای روی صحنه، جای خود را به تصاویر ویدئویی پیکسلی و تنظیمات استاندارد استریوی لپتاپ دادهاند.
جلسات، رویدادهای شبکهای، کنفرانسها و مکالمات به نرمافزارهای Zoom، Crowdcast، Hopin، Slido و Slack منتقل شدهاند. بعضی از این ابزارها جدید نیستند و تقریباً یک دهه از عمرشان میگذرد. با این حال بیش از دو میلیون کاربر فعال زووم، طی چند ماه گذشته به آن پیوستهاند. این تعداد، بیشتر از کل کاربرانی است که طی سال 2019 به این شرکت پیوستهاند.
ما در حال گذراندن یک آزمایش جهانی بزرگ در زمینه دورکاری هستیم. این آزمایش نحوه صحبت، مکالمه و صدای ما را تغییر خواهد داد. در این مقاله چند روش برای کمک به سازگاری با این شرایط جدید پیشنهاد کردهایم.
درنهایت، 23% صدای شما تبدیل به نویز میشود. اگر میانگین بگیریم، بهازای هر 29 کلمه، یکبار میگویید «آه» یا «اووم»، «بنابراین» یا یک کلمه که بیدلیل تکرار میکنید (واژههای پرکننده). این آمار از تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از 165000 کلمه از متنهای رونویسی شده از سخنرانیها بهدستآمده که پژوهشگران فعال در این حوزه در حال جمعآوری و بررسی آنها هستند.
این سخنرانیها با مکالمه بین مؤسسان استارتاپ و مشاوران سرمایهگذارها شروع میشود. به این سخنرانیها Q&A (پرسشوپاسخ) گفته میشود. تقریباً از تمام کلمات سخنرانی یک مجموعه داده جداگانه ایجاد میشود. گوشدادن به بسیاری از آن مکالمات دردناک است، از آن بدتر وقتی است که بخواهید آنها را رونویسی کنید. با این حال همین چند دقیقه سخنرانی میتواند شکست یا موفقیت شما را رقم بزند.
“میانبر ذهنی” یک واژه روانشناسی است برای نشاندادن عملی در ذهن که باعث میشود درباره گوشدادن یا ندادن به یک صدا یا سخنرانی تصمیم بگیریم. این مفهوم برای درک مهمترین چالش برگزاری جلسات یا سخنرانیهای از راه دور اهمیت زیادی دارد.
سخنرانی آنلاین میتواند شبیه ریختن کلمات ته چاه بوده و کاملاً بیفایده باشد. درنتیجه، تا زمانی که پیام مابین انواع و اقسام صداها غرق میشود، در حال پرکردن ذهن شنوندگان از هیچی هستیم.
برای اینکه به مخاطبان خود کمک کنید پیام شما را بهخوبی دریافت کنند، اول باید آن را یادداشت کنید. سخنرانی یا صحبتکردن (مگر اینکه خیلی باتجربه باشید) نمیتواند بداههگویی باشد. این بدان معنا نیست که تمام فیلم «گرگ والاستریت» را بدون جا انداختن حتی یک کلمه، مثل یک فیلمنامه تمیز و دقیق بنویسید. سرعت مکالمه خود را حدود 130 – 140 کلمه در دقیقه حفظ کنید. میتوانید با چند مکث کوتاه به این هدف برسید.
سعی کنید بهصورت آنالوگ پیش بروید؛ صفحات کاغذ دوست دارند نگذارند ما هر چیزی را که به زبان میآوریم، بنویسیم. من پیشنهاد میکنم پیشنویس تهیه کنید، با صدای بلند بخوانید، ویرایش کنید و سپس آن را قبل از پخش مستقیم، برای یکی از همکاران خود اجرا کنید. از آنها بخواهید نظرشان را بگویند تا مطمئن شوید که بهاندازه کافی خوب هستید.
سخنرانی زنده کار دشواری است. یک لحظه تعلل میتواند کل جریان صحبت را مختل کند یا یک اشکال فنی در برنامه زووم میتواند پخش مستقیم و برنامهریزی شده فیسبوک را غیرفعال کند.
بنیانگذاران شرکتها میتوانند یک فیلم پشتیبان کوتاه برای چنین شرایطی آماده کنند. ابزارهایی مانند Loom، Veed.io، Monosnap یا Quicktime میتوانند برای شروع خوب باشند. برای موارد پیشرفتهتر، پیشنهاد میکنم روی یک میکروفون Shure، یک یا دو دوربین و نرمافزار Adobe Premiere Pro سرمایهگذاری کنید. استفاده از طنین گر، اتاق ضد اکو با نور مناسب را نیز در نظر داشته باشید. درهرصورت باید برای ویرایش ویدئو و ارائه آن وقت صرف کنید.
البته کسانی هستند که هنوز بهاندازه کافی برای تبدیل خانههای خود به استودیوی ضبط فیلم آمادگی ندارند. این افراد ممکن است بخواهند خودشان را برای نمایشگرهای کوچکتر آماده کرده و میکروفون هدست بخرند.
تهیه ویدئو و ارائه آن فقط یک بخش از کار است. سرمایهگذاران، همچنان یکسری سؤال مشابه از شما خواهند پرسید. این سؤالات تا حدودی قابل پیشبینی هستند. بهتر است یک کاتالوگ از پاسخ حدود 1400 پرسش را در فایل اکسل آماده کنید.
این سؤالات معمولاً درمورد استراتژی بازار، محصول، مدل تجاری، مشتریان و رقبای شما است. نکته کلیدی این است که تا وقتی «بینظمی» از بین نرود، سرمایهگذاران، فوقالعاده گزیده و ریسکگریز عمل خواهند کرد. آنها میخواهند از برنامههای شما برای 18 الی 24 ماه آینده مطلع شوند، برنامههایی که ممکن است اساسی باشند، یا نباشند. آماده باشید تا ظرفیتهای خود را نشان دهید. بسیاری از بنیانگذاران نسبت به چند ماه قبل، از موضع ضعیفتری در حال مذاکره هستند. البته این به صنعت و زمینه فعالیت آنها بستگی دارد.
نکته اصلی این است که هدف شما بهعنوان بنیانگذار، باید تمرکز بر فرصتهای پیش رو و چشمانداز بلندمدت شرکت باشد.
ممکن است برگزاری جلسات غیرحضوری بین مدیرعامل و سرمایهگذاران برای بعضیها مفهوم جدیدی باشد، اما واقعاً اینطور نیست. قبل از ظهور سرمایهگذاری گروهی یا قرضدهی همتا به همتا، مدیران شرکتهای دولتی ایالات متحده هر سه ماه یکبار از کنفرانسهای تلفنی برای بررسی وضعیت مالی شرکت خود استفاده میکردند.
در سال 2012 سه محقق 26585 تماس را بین ژانویه 2001 تا ژوئن 2007 تجزیه و تحلیل کردند. آنچه در ادامه میآید یک نقلقول مستقیم از چکیده مقاله آنها است.
«شواهد نشان میدهد در طول روزهای کاری، بحث و گفتگو در کنفرانسهای تلفنی به طور محسوسی کیفیت خود را از دست میدهد. به همین دلیل روحیهی تحلیلگران و مدیران، با گذشت زمان بدتر میشود.» چن جینگ، الیزابت دمرس و لو باروچ ایتامار
مطالعات نشان میدهد لبخند زدن بر نحوه صحبتکردن و درک دیگران از کلام ما تأثیر میگذارد. علت این امر، عضلات صورت و تأثیر آنها بر صدای ما است. فک یا شانههای متشنج میتوانند منجر به گرفتگی شده و دامنه صدای شما را محدود کنند. ماساژ دادن گونهها، حرکات کششی، جویدن و زمزمه میتواند به گسترش حجم صدای شما کمک کند. پنج بار گفتن «WOW» همراه با افزایش تدریجی هیجان میتواند به سرحال شدن لبها و البته همسایههای شما کمک کند! آب بنوشید، در مصرف قهوه، الکل و سیگار زیادهروی نکنید، چون میتوانند تارهای صوتی را سفت کنند. برای گرم کردن بیشتر توصیه میکنم یک نسخه از «This is a Voice» از جرمی فیشر و جیلین کیز را سفارش دهید.
نکته اصلی در این مورد آن است که سخنرانان با لبخندهای گاه و بیگاه صبحگاهی به خودشان یادآوری میکنند که این نیز خواهد گذشت.
تجزیه و تحلیل صدها مورد سخنرانی توسط CB Insights دلایل عمده شکست استارتاپها را مشخص کرده است. عمدهترین دلایل، شامل عدم موفقیت در یافتن بازار متناسب با محصول، افت درآمد و نداشتن گروه مناسب است. مسائل مربوط به رقابت، قیمتگذاری و هزینهها نیز از دیگر دلایل این امر است.
نکته جالب اینجاست که مؤسسان میتوانند فرآیند جذب سرمایه را مانند یک بازی شطرنج در نظر بگیرند. بنیانگذاران میتوانند بهجای تلاش برای گول زدن طرف مقابل، از رایجترین اشتباهات خود هنگام انجام بازی جلوگیری کنند.
در مورد محتوای سخنرانی، این به معنای تفکر درباره خطرات رایج و از میان برداشتن دلایل سرمایهگذاران برای رد درخواست شما است. معمولاً این رد درخواست با عبارتهای غیر تعهدی خاصی اعلام میشود. عبارات کلاسیکی مانند «اگر دنبال رهبریِ سرمایهگذار هستید، ما هستیم» یا «میخواهیم قبل از سرمایهگذاری، جذب ایده شما شویم» و یا عبارتی که اخیراً بیشتر به کار میرود «بعد از روشن شدن همه ابهامات درباره این مسئله فکر میکنیم».
وقتی تکلیف خود را با پرچمهای قرمز احتمالی روشن کردید، تنها چیزی که میماند، نحوه داستانسرایی شما مقابل دوربین است. داستانی که نشان میدهد تیم شما چطور یک مشکل واقعی را برای مشتریان خود حل میکند.
اسکات کاپور مدیر آندرسون هوروویتز: «سرمایهگذاری خطرپذیر واقعاً یک بازی طولانیمدت است.»
اولینبار این نقلقول در «Secrets of Sand Hill Road» در سال 2019 مطرح شد. بعدها این مطلب توسط چندین سرمایهگذار VC در این منطقه تعبیر و تفسیر شده است. این عبارت اکنون همراه با کلماتی مانند «نقدینگی»، «تجارت باز»، «غبار جنگ»، «استقرار سرمایه»، «هیئتمدیره» و «سودآوری» استفاده میشود.
در این بازی، سرمایهگذاران هنوز باید بپرسند آیا چشمانداز آنها بهاندازه کافی بلندپروازانه است؟ این کار باید قبل از برنامهریزی جلسات متعدد، مجازی یا سایر موارد انجام شود. هنوز هم خروج بیش از 100 میلیون دلار از سبد سرمایهگذاری، طی 7 الی 10 سال آینده به معنای جاهطلبی است. با این حال این دیدگاه بلندمدت، با تمرکز بر پول نقد و بقای کوتاهمدت همراه است.
در این زمان هنوز یک چیز وجود دارد که سرمایهگذاران بیش از حذف شدن از آن متنفرند. آن هم ناتوانی در گسترش سرمایه است و اینکه بدانند یک دهه فرصت را ازدستدادهاند.
از این گذشته، بعضی از قصههایی که میخوانیم راجع به بنیانگذارانی است که در زمان عدم قطعیت شرکتهای خود را ایجاد کردهاند. به Airbnb، Dropbox و Twilio فکر کنید؛ همانهایی که در تعداد بیشماری از سخنرانیها داستانشان ذکر میشود.
این به خود مؤسسان بستگی دارد که بتوانند سرمایهگذاران را قانع کنند در یک جای معمولی (و نه عالی) سرمایهگذاری کنند.