برای کسب و کارتان نیاز به بودجه دارید؟ میخواهید ایدههایی که در سر دارید برای افراد توضیح دهید و بودجه بگیرید؟ یا شاید میخواهید با شرکای تجاری جدید قرارداد ببندید.
اگر میخواهید استارتاپتان بتواند سرمایه جذب کند، باید بتوانید افراد را متقاعد کنید که از ایده شما حمایت کنند. یک ارائه پیچدک کوتاه و تأثیرگذار، راهی عالی برای تحت تأثیر قرار دادن سریع مخاطبان خود است.
احتمالا شما هم مثل بیشتر بنیانگذاران، 24 ساعته و 7 روز هفته به استارتاپ خود فکر میکنید. احتمالا هر صبح با ایدهای جدید راجع به ویژگیهای محصول از خواب بیدار میشوید و شبها با فکر کردن در مورد کمپینهای بازاریابی به خواب میروید.
احتمالا آخرین فیلمی که در سینما دیدهاید را به خاطر نمیآورید و بزرگترین تفریحتان جلسات گروهی ایدهپردازی و همکاری با تیم است. احتمالا هم دنبال کردن سرمایهگذاران در لینکدین از جمله علایق و سرگرمیهای شماست.
اشتیاق، سختکوشی و تا حدی وسواس سالم، از عناصر اساسی موفقیت در کارآفرینی است. با این حال، گاهی بنیانگذاران بیش از حد نیاز روی ایدههای اولیه متمرکز میشوند و یک واقعیت مهم را فراموش میکنند:
موفقیت نهایی بنیانگذار یک استارتاپ به این بستگی دارد که دیگران چشمانداز او را بخرند.
جمله بالا به این معناست: پیشرفت شما بستگی به توانایی شما برای ارائه ارزش مدنظرتان دارد؛ اینکه شما چه کسی هستید، چه کاری انجام میدهید و چرا این کار مهم است؟
رسیدن به نقاط عطف مهمی مثل جذب سرمایه، تأمین استعدادهای برتر و جذب مشتری جدید، همه به مهارت یکسانی احتیاج دارند: گفتن داستانی که باعث شود مخاطب بگوید: “اووووه ، آره!”
بعضی اوقات برای این کار 30 دقیقه وقت دارید. در سایر مواقع فقط 30 ثانیه فرصت دارید. در هر 2 حالت، این وظیفه شماست که بتوانید به صورت واضح بیان کنید که چرا یک مخاطب خاص باید به ایده و کسب و کار شما اهمیت دهد.
یکی از قدرتمندترین ابزارهای شما در رسیدن به این هدف، ارائه اسلایدی است. شما به عنوان بنیانگذار استارتاپ، در مراحل اولیه میتوانید از الگوهایی برای ساخت فایل ارائه خود استفاده کنید و با این الگوها، نمای کلی ارزشهای تجاری، فرصتهای بازار و آمار و ارقام خود را توضیح دهید.
در این مطلب، ما در مورد اینکه چرا بنیانگذاران باید قبل از ارائه اسلایدی خود به سرمایهگذار، روی ارائه 30 ثانیهای و ارائه 1 دقیقهای کسب و کار خود تسلط پیدا کنند، توضیح خواهیم داد. همچنین دستورالعملهایی برای ساخت داستانها، سفارشیسازی الگوهای اسلاید و برقراری ارتباط با سرمایهگذاران بالقوه به شما ارائه خواهیم داد. بیشتر این تکنیکها همانهایی هستند که استارتاپهای تراز اول دنیا برای جذب سرمایههای میلیون دلاری استفاده کردهاند.
پس از خواندن این راهنما، شما دقیقاً متوجه میشوید که برای یک ارائه جذاب و متمایز کردن خود از سایرین چه کارهایی لازم است.
پس بیایید شروع کنیم…
به عنوان بنیانگذار استارتاپ، شما قرار است صدها نفر را در جلسات، رویدادها و کنفرانس های مختلف ملاقات کنید. همچنین احتمالا لازم باشد به وسیله ایمیل، خود را به افراد کاملاً غریبه معرفی کنید. در چنین شرایطی، حقیقت این است که چند ثانیه فرصت دارید تا کنجکاوی مخاطبان را برانگیزید. بهترین راه برای تمرین اینکار، اجرای یک ارائه 30 ثانیهای جذاب است.
این ارائه به زبان ساده توضیح میدهد که:
همانطور که از نام ارائه آسانسوری هم مشخص است، با این روش میتوان به سرعت کلیات کار را برای یک غریبه حین سوار شدن به آسانسور هم بیان کرد. برای ساختن ارائه 30 ثانیهای، میتوانید از الگوی زیر استفاده کنید:
بیایید بخشهای مختلف این مدل ارائه را بیشتر بشناسیم:
وینوهاب با داشتن شبکه گستردهای از انواع سرمایهگذاران، میتواند مسیر جذب سرمایه برای استارتاپ را برایتان هموار سازد. برای شروع کافیست فرم موجود در صفحه زیر را تکمیل کرده و روی دکمه «ارسال درخواست» کلیک کنید.
اطلاعات و فایلهای تکمیلی ارائه شده از سوی شما در اختیار شبکه بزرگ سرمایهگذاران وینوهاب قرار گرفته و مورد بررسی قرار میگیرد.
پس از اینکه بر ارائه آسانسوری 30 ثانیهای استارتاپ خود مسلط شدید، حالا آمادهاید که ارائه 1 دقیقهای خود را حاضر کنید. در این مرحله میتوانید چند مورد مهم را هم به ارائه خود اضافه کنید، از جمله:
در ادامه با “الگوی 1 دقیقهای ارائه” آسان از موسسهFounder آشنا میشوید:
بیایید موارد کلیدی ارائه 1 دقیقهای را با هم بررسی کنیم:
قبل از اینکه فایل ارائه (پیچ دک) خود را آماده کنید، حتما چشمانداز و علایق سرمایهگذاران را در نظر بگیرید.
سرمایهگذاران در هفته حداقل 20-10 ایده و استارتاپ را میبینند و بررسی میکنند؛ هم به صورت حضوری و هم از طریق ایمیل. یکی از شرکتهای سرمایهگذاری مرتبط با سیلیکونولی اعلام کرده است که هر ساله حدودا 3000 استارتاپ را بررسی میکند. همه اینها استارتاپهایی هستند که حضوری یا غیرحضوری استارتاپ خود را ارائه دادهاند؛ اما چه تعداد از آن شرکتها در نهایت موفق به جذب سرمایه میشوند؟ فقط 15 تا!
چشمانداز فعلی سرمایهگذاران خطرپذیر نشان میدهد که آنها مایلند با تعداد استارتاپهای کمتر، قراردادهای بزرگتری ببندند.
عامل دیگری که باید در نظر بگیرید این است که باید به دنبال چه نوع جذب سرمایهای بروید. قبل از تلاش برای ارائه و جلب نظر سرمایهگذاران، ببینید که استارتاپ شما در چه مرحلهای قرار دارد! آیا میتواند پیشنیازهای سرمایهگذاران را برآورده کند؟ اگر هنوز در دور اول جذب سرمایه هستید، احتمالاً هنوز در مرحله قبل یا خود مرحله درخواست سرمایه از سرمایهگذاران نیکاندیش (Angel Investors) هستید. در نتیجه، به هیچ وجه نباید برای سرمایهگذاران خطرپذیر (Venture capital) مطرح کنید.
جوابهایتان به این چهار سوال را بررسی کنید و بدین ترتیب شانس بیشتری برای جذب بودجه از سرمایهگذاران داشته باشید.
به فایل پیچدک به عنوان یک طرح تجاری تصویری نگاه کنید. هدف شما این است که به طور مختصر دانشی که از بازار دارید، مدل کسب و کار و شرایط لازم برای اجرای کار را نشان دهید.
یک ارائه استاندارد از 10 تا 14 اسلاید تشکیل شده است. رایجترین اشتباهی که فاندرهای (بنیانگذاران) تازهکار مرتکب میشود، این است که جزئیات را خیلی زود و خیلی زیاد در فایل پیچدک خود میگنجانند.
واقعاً مهم است که زیاد خود را درگیر جزئیات نکنید. چرا؟ چون کاری که باید انجام دهید این است که به سرمایهگذاران اطلاعات کافی بدهید و آنها را مشتاق کنید تا خودشان در ادامه از شما اطلاعات بیشتری بخواهند. در واقع هدف شما از جلسه شماره 1 این است که افراد را به اندازه کافی علاقهمند کنید که خواهان جلسه شماره 2 باشند.
کارهایی که باید انجام دهید:
کارهایی که نباید انجام دهید:
وینوهاب بزرگترین شتابدهنده مجازی در ایران، نسل جدید شتابدهنده مجازی برای پارسی زبانان
شماره پشتیبانی:
۰۲۱۹۱۳۰۱۳۲۵
۰۹۹۲۹۹۱۶۸۱۶
2 Comments
سلام .توضیحات کاربردی و مفیدی دادید.خیلی ساده و جامع .تشکر
سلام، خوشحالیم که مطلب برای شما مفید بوده است.