لوگو شتابدهنده مجازی وینوهاب
  • خدمات
    • آموزش راه‌اندازی کسب‌و کار
    • مسئولیت اجتماعی
  • منتورینگ
    • رزرو جلسه منتورینگ
    • ورود/ثبت نام منتور
  • جذب سرمایه
  • راهکارهای سازمانی
  • تعرفه‌ها
  • دانشنامه
Menu
  • خدمات
    • آموزش راه‌اندازی کسب‌و کار
    • مسئولیت اجتماعی
  • منتورینگ
    • رزرو جلسه منتورینگ
    • ورود/ثبت نام منتور
  • جذب سرمایه
  • راهکارهای سازمانی
  • تعرفه‌ها
  • دانشنامه
ENGLAND FLAG
ورود/ثبت نام
Menu
  • خدمات
    • آموزش راه‌اندازی کسب‌و کار
    • مسئولیت اجتماعی
  • منتورینگ
    • رزرو جلسه منتورینگ
    • ورود/ثبت نام منتور
  • جذب سرمایه
  • راهکارهای سازمانی
  • تعرفه‌ها
  • دانشنامه
لوگو پلتفرم شتابدهی وینوهاب
ENGLAND FLAG
۱۱ استراتژی برای بهبود کار گروهی در استارت‌آپ شما (عكس شاخص)
11 استراتژی برای بهبود کار گروهی در استارتاپ شما
10 اسفند 1399
از میان برداشتن 5 چالش اساسی استارتاپ‌ها به واسطه‌ی شتاب‌دهنده‌ها
از میان برداشتن 5 چالش اساسی استارتاپ‌ها به واسطه‌ی شتاب‌دهنده‌ها
10 اسفند 1399

10 مورد از مهمترین عواملی که موفقیت استارتاپ‌ها را رقم می‌زنند

10 اسفند 1399
10 مورد از مهمترین عواملی که موفقیت استارتاپ_ها را رقم می_زنند

استارتاپ‌ها سراسر امید به آینده و هیجان هستند؛ اما از طرفی دیگر هم، استارتاپ پر از خطر و عدم‌قطعیت است. در اکوسیستم‌های استارتاپی سراسر دنیا ایده‌های به ظاهر فوق‌العاده‌ی زیادی هستند که هرگز موفق به رشد و درآمدزایی نمی‌شوند؛ این در حالی است که برخی دیگر از استارتاپ‌های معمولی و به ظاهر پیش‌پاافتاده، به موفقیت‌های باورنکردنی‌ای در دنیای کارآفرینی و استارتاپی دست می‌یابند.

از این‌رو، شکل دادن یک تصویر کلی از موفقیت یا عدم موفقیت استارتاپ‌ها کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. کافیست نگاهی به لیست موفقیت‌ها و شکست‌های استارتاپ‌های موفق و ناموفق بیاندازید؛ یک ویژگی ممکن است باعث موفقیت استارتاپ اول و همان ویژگی موجب شکست استارتاپ دوم شده باشد! به بیانی ساده‌تر، به سختی می‌توان قطعی‌ترین دلایل موفقیت یا شکست یک استارتاپ را شناسایی کرد؛ اما در ادامه قصد داریم به بررسی 10 مورد از تاثیرگذارترین دلایل موفقیت استارتاپ‌ها بپردازیم.

1. ایده

به نظر می‌رسد قوی بودن ایده‌ی بنیانگذار بزرگترین عامل موفقیت در یک کسب‌وکار نوپا باشد؛ اما در واقع چنین نیست! چراکه “قدرت ایده” تنها یک عنصر قابل کنترل کوچک در میان هزاران عامل متغیر و غیرقابل کنترل دیگر است. گوگل را به عنوان یک مثال عینی در نظر بگیرید؛ گوگل زمانی ایده‌ی خود را اجرایی کرد که ده‌ها رقیب از روزها قبل برای اجرایی کردن همان ایده دست به کار شده بودند اما در نهایت این گوگل بود که موفقیت بزرگی را ازآن خود کرد. اما چرا؟! یکی از تفاوت‌های اساسی میان گوگل و بقیه‌ی تیم‌ها احتمالا برنامه‌ی اجرایی، مدت‌زمان اجرا و زمان‌بندی بنیانگذاران گوگل بوده که شانس موفقیت آن‌ها را بیشتر کرده است.

2. رهبر/رهبران

رهبری در استارتاپ بسیار مهم است. رهبران تصمیمات کلیدی را می‌گیرند، چشم‌اندازها را تعیین می‌کنند و افراد تیم را برای رسیدن به هدفی بزرگ و مشترک دور هم جمع کرده و آن‌ها را تشویق می‌کند تا سخت‌تر تلاش کنند. حال در این مسیر یک رهبر ناشایست را در جایگاه رهبری تصور کرده و ببینید که چه اتفاقی می‌افتد؛ رهبری که نه تنها نمی‌تواند تصمیمات تاثیرگذار را به درستی اتخاذ کند بلکه انگیزه‌ی گروه را هم به مرور از بین برده و تضعیف می‌کند. این در حالی است که یک رهبر ماهر و باتجربه می تواند حتی یک ایده ضعیف را به یک ایده موفق تبدیل کند.

3. تیم

کارآفرینان نقشی مهم دارند، اما به ندرت کارهای بزرگ را به تنهایی انجام می دهند. کسب‌وکارهای موفق از کمک بقیه در تیم خود استفاده می‌کنند چراکه می‌خواهند عمر کسب‌‎وکار خود را طولانی‌تر کنند؛ این‌ها همان کسب‌وکارهای نوآوری هستند که می‌خواهند اهداف بلندپروازانه‌ی خود را به واقعیت تبدیل کنند. افراد مناسب را برای کسب‌وکار خود استخدام کنید؛ هرگز برای حل مشکلات خود تنهایی اقدام نکنید. حواستان باشد تنها با استخدام افراد نامناسب، می‌توانید حتی بهترین برنامه‌ها را هم خراب کنید.

4. سرمایه

سرمایه در گردش و مراحل اولیه جذب سرمایه عناصری مهم در موفقیت کسب‌وکار شما محسوب می‌شوند. اگر نمی‌توانید سرمایه‌گذار مناسب برای استارتاپ خود پیدا کنید هول نکنید – استارتاپ شما می‌تواند با سرمایه‌گذاری های شخصی و خانوادگی هم زنده بماند؛ اگر این امکان برای شما وجود دارد، شانس خود را از دست ندهید. پس از جذب سرمایه، کنترل جریان نقدینگی به یکی از مهم‌ترین وظایف شما تبدیل خواهد شد؛ چراکه یک حرکت اشتباه در این مرحله می‌تواند سرمایه‌ی شما را به هدر دهد.

5. طرح کسب‌وکار

طرح کسب‌وکار شما باید جزئیاتی بیش از تنها ایده‌ی شما برای شروع کسب‌وکار را شامل شود. این طرح شامل اهداف، چشم‌انداز، عملیات اجرایی و جزئیات دیگری در خصوص نحوه‌ی اجرایی کردن ایده و موارد مرتبط با آن  است. به بیانی ساده‌تر، این طرح قرار است جزئیات طرح کسب‌وکار شما را شرح دهد. فراموش نکنید که هرچقدر عناصر این طرح با دقت بیشتری نوشته شده باشد، موفقیت کسب‌وکار شما هم بیشتر خواهد شد.

6. اجرا

همانطور که گفته شد، یک طرح کسب‌وکار تنها زمانی ارزشمند است که قابلیت اجرایی داشته باشد. اگر برنامه‌ای خارق‌العاده برای کسب‌وکار خود داشته اما قادر به اجرای آن نیستید، متاسفانه باید بگویم که شرکت شما ممکن است در ادامه‌ی مسیر به مشکل بر بخورد. از طرف دیگر، اگر بتوانید یک برنامه‌ی خوب – به اندازه‌ی کافی – درست کنید و خود و تیم‌تان را مجاب به اجرای آن کنید، گام محکمی در راستای رسیدن به اهداف خود برداشته‌اید؛ بعلاوه، توانسته‌اید عناصر کارآمد و غیرکارآمد برنامه‌ی اجرایی خود را شناسایی و آن‌ها را بهبود دهید.

7. زمان بندی

زمان بندی از منظر رقابتی بسیار مهم بوده و باعث شده بسیاری از مشاغل با وجود ورود به بازاری آشفته و شلوغ، به موفقیت‌های بزرگی دست یابند. به عنوان مثال وقتی یوتیوب وارد عرصه‌ی رقابت شد، شرکت‌های دیگری در آن زمان در حال انجام کار مشابهی بودند – پخش ویدیو به صورت آنلاین؛ اما از آنجا که یوتیوب در یک لحظه حساس – پس از اینکه اینترنت پرسرعت به یک امر عادی تبدیل شد؛ چراکه تا قبل از آن سرویس‌های مشابه دیگری در حال فعالیت بودند – راه‌اندازی شد، از همان روزهای اول موفقیت بزرگی را ازآن خود کرد.

8. واکنش در شرایط بحران

مهم نیست که چقدر خوب برنامه ریزی کرده یا چقدر سخت کار کرده باشید؛ گاهی ممکن است چیزی طبق برنامه‌ی شما پیش نرود. پاسخ شما به یک بحران بسیار مهم‌تر از پیشگیری از وقوع آن خواهد بود. داشتن واکنشی نامناسب به یک شرایط بحرانی می‌تواند اتفاقات ناخوشایندی را در کسب‌وکار شما رقم بزند؛ پس همیشه حتما در پسِ ذهن خود، یک برنامه‌ی آماده‌ی “چگونه به بحران‌های احتمالی پاسخ دهم” داشته باشید.

9. بازاریابی

نحوه بسته‌بندی و بازاریابی در تجارت بسیار مهم است. کالای A – به عنوان یک کالای درجه سوم – را در نظر بگیرید که به روشی جذاب، هیجان انگیز و منحصر به فرد بسته‌بندی شده و به عنوان یک کالای شناس و محبوب در معرض دید قرار گرفته شده است؛ حال کالای B – به عنوان یک کالای درجه اول – را تصور کنید که در عین باکیفیت بودن، نه نام و نشانی داشته و نه از نظر ظاهری جذابیت بصری منحصربفردی دارد. اگر شما مشتری باشید، کدام یک از این دو کالا را ترجیح می‌دهید؟ واضح است؛ کالای اول به مراتب فروش بیشتری را تجربه خواهد کرد. این نکته ممکن است گاها غیرضروری به نظر برسد اما فراموش نکنید که به شدت می‌تواند بر تصمیمات خرید مشتریان تأثیرگذار باشد.

10. رشد

و در نهایت، راهی که شما به سمت رشد انتخاب می‌کنید نقش مهمی در انتهای مسیر شما دارد. مسیر رشد را به سرعت طی کرده و ذره‌ذره پتانسیل‌های خود را رشد دهید. حواستان باشد که آرام حرکت کردن در این مسیر می‌تواند در نهایت شما را یک عمر در یک مسیر نامشخص و بی‌فایده بکشاند. مسیر متعادل خود را پیدا کرده و با دقت در آن مسیر حرکت کنید.

اگر یک نگاه کلی به هر یک از این عوامل انداخته و بگویید که کسب‌وکار شما در حال حاضر این موارد را رعایت کرده یا در مسیر تحقق بخشیدن آن‌ها است، من به شما می‌گویم که شما احتمالا در مسیر درست قدم گذاشته‌اید. اگر در هر کدام از این موادر احساس ضعف می‌کنید، پس وقت آن رسیده که با استفاده از منابع موجود، شروع به رفع آن‌ها کنید؛ تا جایی که می‌توانید نقاط قوت کسب‌وکار خود را بیشتر کرده و شانس موفقیت خود را به حداکثر برسانید.

341
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

مفاهیم مالی کارآفرینی
14 فروردین 1401

16 مفهوم مالی که هر کارآفرین باید بداند!


ادامه مطلب
پیوت در استارتاپ
14 اسفند 1400

پیوت در استارتاپ به چه معناست و چطور پیوت کنیم؟ +مثال


ادامه مطلب
طراحی مارکتینگ پلن استارتاپ
30 بهمن 1400

چطور مارکتینگ پلن طراحی کنیم؟ (به همراه مثال)


ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وینوهاب

وینوهاب بزرگترین شتاب‌دهنده مجازی در ایران، نسل جدید شتاب‌دهنده مجازی برای پارسی زبانان


شماره پشتیبانی:

۰۲۱۹۱۳۰۱۳۲۵

۰۹۹۲۹۹۱۶۸۱۶

خدمات

آموزش راه‌اندازی کسب و کار
همکاری سازمانی
تعرفه‌ها
جذب سرمایه
مسئولیت اجتماعی

منتورینگ

رزرو جلسه منتورینگ
ورود / ثبت نام منتور

وینوهاب

درباره ما
تماس با ما
راهنما
سوالات متداول
قوانین و مقررات

2022 Vinnohub - All rights reserved